Para – Austria, okolice masywu Dachstein

Posted by

Wyjazd wyszedł bardzo spontanicznie, finalna decyzja zapadła po południu na dzień przed. Nie ma jak wypad pod warun 🙂 Nocleg znaleźliśmy w Radstadzie, niewielkim turystycznym miasteczku położonym 80 km na południe od Salzburga.

Mapka2

Pierwszy dzień przeznaczyliśmy na spokojny rekonesans okolicy i startowiska Stoderzinken-Gröbming. Na górę można się dostać ładną asflatową drogą Stoderzkinken Alpenstrase. Niestety na wjeździe i wyjeździe jest szlaban, wyjazd kosztuje €13. Można też dogadać się z miejscowym Sky Club Austria który wwozi kursanów na górę: http://www.skyclub-austria.at/. Inną wersją ekonomiczną jest zostawienie auta na parkingu przy Abenteuerpark Gröbming i łapanie stopa na górę. Tutaj opcja dla nielotów – park nie bez kozery sugeruje, że można przeżyć tu przygody, dla turystów przygotowano atrakcje typu park linowy tudzież zjazd z pobliskiej górki na specjalnych tyrolkach. Więcej info tutaj: http://www.zipline.at/en/index.php.

Camera2-2015-08-09-12-26-36

Rekonesans Stoderzinken

Zakładając że wjeżdżamy samochodem na górę, najlepiej zostawić auto na najwyższym górnym parkingu niedaleko hotelu/restauracji Steinerhaus. Stąd czeka nas przynajmniej półgodzinny trekking w górę, czas przejścia zależy oczywiście od naszej kondycji no i pogody. My wchodziliśmy przy blisko 30 st. C. więc lekko nie było i dojście zajmowało blisko godziny. Góra ma wysokość 2048 m n.p.m. a startowiska są w sumie trzy.

Pierwsze startowisko to kierunek SE-SW, również z rampą dla lotni. Całkiem przyjemne miejsce a gdy mocniej wieje można zejść niżej, więcej krzaków ale też jest ok. Fotki poniżej.

20150809_120656

Startowisko dla paralotniarzy i lotni, SE-SW, 1947 m n.p.m.

20150809_120635

Fruuuu go 😉

Drugie startowisko, również na kierunek SE-SW, znajduje się nieopodal szczytu na wysokości 1984 m n.p.m. Jest duże, łatwe i rozległe, fotka poniżej. Na Stoderzinken jest możliwy toplanding a ponadto miejsce jest świetne dla długich przelotów – na zachód masyw Dachstein, na wschód Kammspitze, Grimming.

20150810_142020

Arek gotowy do startu

Ostatnie oficjalne startowisko na górze to kierunek N/NW, 1984 m n.p.m. naprzeciwko startu południowego. Również łatwe i przyjemne.

Szczyt

Szczyt Stoderzinken

Do lądowań są dwa oficjalne miejsca – duże, rozległe łąki poniżej parkingu oraz lądowisko na południu (tam nie lądowałam ale podaję GPS: 47˚25’34.68″N, 13˚54’28.74″E).

20150810_184951_Burst01

Widok z lądowiska 🙂

Kolejną miejscówką którą zwiedziliśmy był Dachstein Krippenstein nad jeziorem Hallstäter See. Przepiękne miejsce! Na górę można dostać się kolejką, dla paralotniarzy jest zniżka. Info o kolejce: http://www.krippenstein.at. Hallsttat jest jednym z głównych miejsc gdzie organizuje się kursy SIV. Ambitniejsi mogą poćwiczyć nad jeziorem akro, w razie czego w sezonie na brzegu czekają łódki wyławiające odważnych paralotniarzy. Główne kierunki przelotów to oczywiście północ oraz wschód w kierunku Loser i doliny Traun albo Enns poprzez Dachstein. Jak zwykle warto zagadnąć miejscowych pilotów których w dobry dzień na pewno nie zabraknie.

Krippenstein

Startowisko teoretycznie jest jedno, jakieś 10 minut od kolejki, na kierunek NW/W na wys. 2109 m n.p.m. Miejsce do startu jest łatwe i rozległe, do tego roztacza się piękny widok na jezioro Hallstat. Można robić także przeloty – trójkąty, przykład Arka: http://xcportal.pl/node/91967.

20150812_141241

Startowisko w pełnej krasie 😉

20150812_141246

Widok na jezioro

Lądowiska w zasadzie są dwa, z tym że jedno jest przeznaczone dla uczestników kursów SIV więc ja polecam sporą łąkę niedaleko głównej drogi i restauracji, którą prowadzą bardzo mili Czesi. GPS: 47˚33’11.76″N, 13˚41’42.85″E. Latanie tu wspominam bardzo dobrze, niezwykle ujął mnie zapach wody w powietrzu gdy latałam nad jeziorem. Polecam!

Landing

Lepiej lądować na lądowisku zaznaczonym na niebiesko

20150812_165126

Widok z lądowiska

Ostatnim miejscem jakie paralotniowo zwiedziliśmy podczas tego urlopu było Bischling (1832 m n.p.m.) w miejscowości Werferweng. Na górę można dostać się kolejką, info i aktualne ceny tutaj: http://www.bergbahnen-werfenweng.com/.

Bischling

Startowisk jest kilka, my wypróbowaliśmy wschodnie, które jest bardzo rozległe ale trzeba mieć na uwadze że oficjalne lądowisko jest na południowym zachodzie więc trzeba się wykręcić i oblecieć górkę z jednej strony jeśli ktoś chce się tam dostać. W lecie przy alpejskiej termice nie powinno być problemu 🙂

20150814_120350

Ogromne przyjazne startowisko wschodnie 🙂

Poza tym jest również startowisko W/SW niedaleko restauracji, również o standardzie austriacko – alpejskim, spore i dobrze utrzymane. Polecam dla początkujących ze względu na łatwość dolotu na oficjalne lądowisko.

Bischling start W;SW

Startowisko W/SW

Poza tym są jeszcze dwa miejsca z których można startować – na kierunek południowy S i północny z odchyłką zachodnią NW/W, oba wzdłuż kolejki linowej (latanie w zimie z tych startowisk jest zabronione).

Oficjalne lądowisko to spora łąka tuż przy drodze, niedaleko dolnej stacji kolejki. Podaję GPS: 47˚27’41.04″N, 13˚17’53.72″E aczkolwiek prawda jest taka, że trudno przeoczyć lądowisko, zwłaszcza w sezonie kiedy zjeżdża się dużo paralotniarzy.

20150814_140758

Oficjalne lądowisko

Górka jest bardzo popularna w tych rejonach (lokalizacja 60 km od Salzburga). Bischling jest osłaniane przez okoliczne góry Tennengebirge a więc kiedy w miejscówkach obok wieje zbyt mocno, Bischling jest dalej dostępny. To również świetne miejsce do przelotów. Tutaj przykład Arka który zwiedził okolicę robiąc całkiem przyzwoity trójkąt: http://xcportal.pl/node/90988.

Mam nadzieję, że informacje przydadzą się przy podejmowaniu decyzji gdzie się wybrać na paralotniowy urlop w lecie 🙂

Podróżniczka wiecznie poszukująca nowych miejsc i przygód. Pilot paralotni. Kiedy nie lata prowadzi bloga i trenuje kalistenikę.